ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ šk. rok 2025/2026
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) slouží žákům, jejich rodičům a pedagogům. Pomáhá při zvládání a řešení výukových, výchovných i vztahových potíží. Tým poradenských pracovníků na naší škole je tvořen výchovným poradcem, školním metodikem prevence a školním speciálním pedagogem, kteří úzce spolupracují s třídními učiteli, s asistenty pedagoga, s vedením školy i s dalšími poradenskými zařízeními. Chceme také přispět ke kvalitní spolupráci mezi školou a rodiči – zákonnými zástupci žáků.
Cíle Školního poradenského pracoviště:
kvalitní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro společné vzdělávání
neustálá spolupráce s asistenty pedagoga
průběžná a dlouhodobá péče o nadané žáky
omezení školní neúspěšnosti, průběžná a dlouhodobá péče o děti s neprospěchem
prevence problémových jevů (např. závislosti, agresivita, šikana, rasismus, zneužívání)
včasné odhalování problémových projevů chování ve školách
poskytování služeb kariérního poradenství
přiblížení poradenských služeb poskytovaných ve škole žákům, rodičům i pedagogům
spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními
Členové Školního poradenského pracoviště:
Mgr. Markéta Talandová – výchovný poradce
Mgr. Radka Haratková – školní speciální pedagog
Mgr. David Navrátil, DiS. – metodik prevence
Mgr. Zdeňka Pospíšilová – zástupce ředitele
Mgr. Radomír Palát – zástupce ředitele
Hlavní úkoly pro jednotlivé oblasti činnosti :
Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, práce se žáky ohroženými školním neúspěchem
aktualizace a doplnění databáze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
příprava podkladů pro vytvoření plánu pedagogické podpory a pro vytvoření individuálních vzdělávacích plánů v souladu s platnou legislativou – založení spisů a vedení dokumentace spolupráce s třídními učiteli při tvorbě IVP
koordinace a účast na projednávání individuálních vzdělávacích plánů se žáky a jejich zákonnými zástupci
depistáž u žáků na prvním stupni
zhodnocení výsledků péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
aktualizace informační nástěnky
Problémy se školní docházkou – přílišná absence
prevence a postihy záškoláctví – postup podle metodického pokynu: evidence neomluvených hodin, účast na jednání třídních učitelů s rodiči, evidence zápisů z jednání, odhalování skrytého záškoláctví
v případě zájmu zajištění individuální poradenské péče pro rodiče žáků s vysokou absencí
koordinace zajištění pomoci žákům s dlouhodobou absencí ze zdravotních důvodů
Spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami, speciálně pedagogickými centry
spolupráce na přípravě pedagogických zpráv školy pro odeslání na vyšetření do PPP
průběžné doplňování databáze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
zajištění spolupráce s PPP, SPC
Metodická podpora učitelů v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
sledování a předávání nových poznatků v oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, dle nabídky a finančních možností školy účast na DVPP
konzultace s vyučujícími o průběhu vzdělávání jednotlivých žáků se SVP
Kariérní poradenství – profesní orientace studentů
aktualizace informační nástěnky a shromažďování informací o možnostech dalšího vzdělávání, konzultace s rodiči o volbě povolání, provedení testů profesní orientace
Burza práce, Burza středních škol, nabídka víceletých gymnázií, besedy s tématikou: „Kam po základní škole?“, dotazník o vhodném výběru střední školy
práce s aplikací SALMONDO
Prevence patologických jevů a závadového chování
aktivity plánované v oblasti prevence jsou popsány v Minimální preventivní strategii školy. Jejich cílem je předat informace o patologických jevech, ukázat jaké problémy tyto jevy způsobují ve společnosti, pomáhat k toleranci, příznivému klimatu ve třídách, zabývat se problematikou životního stylu, xenofobie a rasové nesnášenlivosti
zaměříme na mediální gramotnost žáků a rizika kyberšikany, zaměříme se na problematiku netolismu a nebezpečí, kterému jsou děti vystaveny na internetu
poskytování podpory, pomoci a poradenství v případech a podezření na poruchy příjmu potravy a sebepoškozování
zaměřit se na prevenci kouření a zneužívání alkoholu předcházet hrubým porušením školního řádu
Pomoc žákům, kteří se dlouhodobě nemohou účastnit prezenční výuky
možnost zajištění IVP, případně online konzultací
úzká spolupráce s rodinou a dalšími odborníky
Součástí plánu Školního poradenského pracoviště jsou plány výchovného poradce, metodika prevence a
školního speciálního pedagoga.
pravidelné schůzky – čtvrtek 7.00 – 7.45
Mgr. Markéta Talandová Mgr. Radka Haratková
Mgr. David Navrátil, DiS.