Školní poradenské pracoviště

ŠKOLNÍ  PORADENSKÉ  PRACOVIŠTĚ                                                                                     šk. rok 2025/2026

Školní poradenské pracoviště (ŠPP) slouží žákům, jejich rodičům a pedagogům. Pomáhá při zvládání a řešení výukových, výchovných i vztahových potíží. Tým poradenských pracovníků na naší škole je tvořen výchovným poradcem, školním metodikem prevence a školním speciálním pedagogem, kteří úzce spolupracují s třídními učiteli, s asistenty pedagoga, s vedením školy i s dalšími poradenskými zařízeními. Chceme také přispět ke kvalitní spolupráci mezi školou a rodiči – zákonnými zástupci žáků.

Cíle Školního poradenského pracoviště:

kvalitní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro společné vzdělávání

neustálá spolupráce s asistenty pedagoga

průběžná a dlouhodobá péče o nadané žáky

omezení školní neúspěšnosti, průběžná a dlouhodobá péče o děti s neprospěchem

prevence problémových jevů (např. závislosti, agresivita, šikana, rasismus, zneužívání)

včasné odhalování problémových projevů chování ve školách

poskytování služeb kariérního poradenství

přiblížení poradenských služeb poskytovaných ve škole žákům, rodičům i pedagogům

spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními

Členové Školního poradenského pracoviště:

Mgr. Markéta Talandová – výchovný poradce

Mgr. Radka Haratková  – školní speciální pedagog

Mgr. David Navrátil, DiS. – metodik prevence

Mgr. Zdeňka Pospíšilová – zástupce ředitele

Mgr. Radomír Palát – zástupce ředitele

Hlavní úkoly pro jednotlivé oblasti činnosti :

Výchova a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, práce se žáky ohroženými školním neúspěchem

    aktualizace a doplnění databáze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

    příprava podkladů pro vytvoření plánu pedagogické podpory a pro vytvoření individuálních vzdělávacích plánů v souladu s platnou legislativou – založení spisů a vedení dokumentace   spolupráce s třídními učiteli při tvorbě IVP 

    koordinace a účast na projednávání individuálních vzdělávacích plánů se žáky a jejich zákonnými zástupci 

    depistáž u žáků na prvním stupni

    zhodnocení výsledků péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 

    aktualizace informační nástěnky 

    Problémy se školní docházkou – přílišná absence 

    prevence a postihy záškoláctví – postup podle metodického pokynu: evidence neomluvených hodin, účast na jednání třídních učitelů s rodiči, evidence zápisů z jednání, odhalování skrytého záškoláctví

    v případě zájmu zajištění individuální poradenské péče pro rodiče žáků s vysokou absencí

    koordinace zajištění pomoci žákům s dlouhodobou absencí ze zdravotních důvodů

    Spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami, speciálně pedagogickými centry 

    spolupráce na přípravě pedagogických zpráv školy pro odeslání na vyšetření do PPP 

    průběžné doplňování databáze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

    zajištění spolupráce s PPP, SPC

    Metodická podpora učitelů v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 

    sledování a předávání nových poznatků v oblasti péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, dle nabídky a finančních možností školy účast na DVPP 

    konzultace s vyučujícími o průběhu vzdělávání jednotlivých žáků se SVP

    Kariérní poradenství – profesní orientace studentů 

    aktualizace informační nástěnky a shromažďování informací o možnostech dalšího vzdělávání, konzultace s rodiči o volbě povolání, provedení testů profesní orientace

    Burza práce, Burza středních škol, nabídka víceletých gymnázií, besedy s tématikou: „Kam po základní škole?“, dotazník o vhodném výběru střední školy

    práce s aplikací SALMONDO

    Prevence patologických jevů a závadového chování 

    aktivity plánované v oblasti prevence jsou popsány v Minimální preventivní strategii školy. Jejich  cílem je předat informace o patologických jevech, ukázat jaké problémy tyto jevy způsobují ve společnosti, pomáhat k toleranci, příznivému klimatu ve třídách, zabývat se problematikou životního stylu, xenofobie a rasové nesnášenlivosti

    zaměříme na mediální gramotnost žáků a rizika kyberšikany, zaměříme se na problematiku netolismu a nebezpečí, kterému jsou děti vystaveny na internetu

    poskytování podpory, pomoci a poradenství v případech a podezření na poruchy příjmu potravy a sebepoškozování

    zaměřit se na prevenci kouření a zneužívání alkoholu  předcházet hrubým porušením školního řádu 

    Pomoc žákům, kteří se dlouhodobě nemohou účastnit prezenční výuky

    možnost zajištění IVP, případně online konzultací

    úzká spolupráce s rodinou a dalšími odborníky

    Součástí plánu Školního poradenského pracoviště jsou plány výchovného poradce, metodika prevence a

    školního speciálního pedagoga.

    pravidelné schůzky – čtvrtek 7.00 – 7.45

    Mgr. Markéta Talandová Mgr. Radka Haratková

    Mgr. David Navrátil, DiS.